Viser innlegg med etiketten reise. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten reise. Vis alle innlegg

29 april 2009

Hjemme i Oslo!



Det er allerede fem uker siden Fiaten vår trillet nedover bakkene fra Via Santo Pietro 6 mot Pisa. Vi var på vei til Norge – etter en vinter i Toscana.

Vi tok oss god tid, og brukte nesten en hel uke på veien til Oslo. Det gjorde overgangen litt enklere for meg; jeg hadde god tid til å gradvis bli kjent med andre priser, andre temperaturer og andre mennesker. Vår 11 år gamle bil, som hadde fått både fire nye stearinlys og fire nye støtdempere hos Papa Roberto i Calci, savnet tydeligvis ikke brolegningen i Via Santo Pietro. Autostradaen i Tyskland ble tatt på strak arm.

Det har tatt tid for meg å “lande” i Norge. De første ukene har mye handlet om å rydde oss på plass i leiligheten, komme i sving med jobber og oppdrag, og til å gjenoppta kontakten med venner og familie. Vårt lille kontor i Malerhaugveien føltes som en luksus-suite de første dagene. Og med 12-15 grader og vårstemning ute har livet virkelig vært til å leve med!

Mange har spurt om jeg savner Italia, så det er like godt å svare dere alle med en gang: Ja, jeg savner Italia. Først og fremst savner jeg de fantastiske menneskene jeg ble kjent med. Og når det er fredag og det nærmer seg lunsjtid hender det jeg blir litt sentimental. Hvor i Oslo kan man treffe sine venner og ha en lang, treretters lunsj med vin for en rimelig penge? Det gjorde vi jo på circoloen i La Corte på fredagene...

Selvsagt har vi det godt i Oslo. Kanskje det ideelle for oss er å kunne veksle mellom Norge og Italia, vi får se etter hvert. I dag kom et Italiamagasin som vedlegg til morgenavisen, omtrent samtidig med en invitasjon på epost til en “dannelsesreise” i Firenze. I løpet av et tiendels sekund var underbevisstheten min allerede i gang med å planlegge en ny reise til Toscana!

Da skjønte jeg det: En sak er å være i Italia. En ganske annen sak er det å ha Italia i sitt hjerte.

25 mars 2009

Arrivederci Toscana!


«En vinter i Toscana» er i ferd med å skifte til «Un estate in Norvegia» (En sommer i Norge). Redaksjonen har spurt de to hovedpersonene om deres erfaringer med å bo en vinter i Toscana.


Gunn:

Å være fremmedspråklig
Da jeg reiste til Italia gledet jeg meg til å lære mer italiensk, – og det gjorde jeg, litt italiensk. Ved hjelp av øyne, ansiktsmuskulatur, armer og bein gjør jeg meg sånn rimelig forstått. Evnen til å lese kroppspråk hjelper meg langt på vei til å forstå. Men, likevel, følelsen av å være på dypt vann har til tider vært meget sterk. Du har ikke ord for det du skal si, du snakker i beste fall stort sett i presens, preposisjonene danser rundt og blir til av når det skal være , du når det skal være jeg osv. Tankene mine går til alle de jeg har møtt som har forsøkt å lære seg norsk – nå vet jeg hva de har strevd med og hvordan de har følt seg. Å bable i vei på noe tilnærmet 2 års stadiet i språkutvikling gir ikke alltid en boost for selvtilliten. Men uansett – morsomt er det. Ikke minst fordi når du forsøker deg med den lille italiensken du kan, smelter ALLE italienere! De møter deg med en ubetinget velvilje. De smiler sine hjerteligste smil og hjelper deg videre. Er det rart man blir glad i dette folket? Av og til blir slike møter så hjertelige at du helt glemmer det du lærte!



Å snakke om olje
Et tilbakevendende spørsmål vi fikk var: Hvilken olje har dere? Til å begynne med tok vi utgangspunkt i Nordsjøen, Oljefondet og andre nasjonale ståsteder. Etter hvert forsto vi at vi var på feil sted. Det var selvfølgelig matolje, det vil si olivenolje de spurte om. I Toscana er oliven, ved siden av turistene selvfølgelig, en av hovednæringene. Det dyrkes oliventrær overalt. Så langt opp i åssiden og så tett inn til husveggen det er mulig å komme, i villahager og på skolegården. Vi har til og med sett oliventrær i rundkjøringer og på fortauene. Fra oktober til desember foregår innhøsting og pressing og en kan trygt si at hele Toscana preges av det.

Å bruke olje
En ting er det å snakke om det – noe helt annet er det å bruke olivenolje, akkurat som en italiener gjør! For det er det vi har begynt å gjøre. Vi kan ikke noe for det – olivenolje er blitt en del av oss – og det er for sent å snu. Vi er hekta. Smør på brødet er byttet ut til fordel for olivenolje. Vi har olje på brødet, på pastaen, på suppa, på grønnsakene, og selvfølgelig i panna.

Jeg forsøkt en gang å forklare noen italienere om tran – altså torskeolje – men jeg tror ikke jeg greide det – og heldigvis var det ingen som insisterte på å smake. Denne oljen får vi ha i fred.

Å ha to tanker i hodet på en gang
Å være borte og hygge seg med alle de man møter – og å glede seg til å komme hjem til alle hjemme – er to sider av samme sak. Selv om jeg har møtt utrolig mange veldig hyggelige mennesker i Italia har jeg aldri glemt alle de jeg savner hjemme i Norge. Jeg gleder meg til å se dem alle sammen. Å glede seg over å treffe mennesker og å være sammen dem kan man gjøre over alt. Og uansett hvor man er i verden er det noen et annet sted man også gjerne skulle ha hatt i nærheten av seg. Akkurat nå er det alle kjente og kjære i Norge vi kommer til å være nærmest.

Bosted
På bakgrunn av våre erfaringer så langt kommer vi til å jobbe mot det å kunne ha en fot i hver leir. Det vil si ett ståsted i Norge og ett i Italia. Og så sjonglere og variere alt etter som.

John Arne:

Om venner
– Jeg savner Italia allerede, sier han etter to sekunders betenkningstid. – Jeg savner den italienske gjestfriheten, imøtekommenheten og vennligheten. Prøver du å si et par ord på italiensk er det utrolig hvor ivrige italienere er etter å forstå, forklare, hjelpe til og bli forstått. Her er det ikke vanskelig å få nye venner!

Olivenkultur!
– Dessuten savner jeg oliventrærne og hele den kulturen som er rundt olivendyrking. Våre toscanske venner lever med sine oliventrær hele av året. Om vinteren og våren skal trærne beskjæres og stelles, de følges nøye opp mens olivenene modnes utover høsten, og i perioden oktober til januar er det innhøsting og pressing. I tillegg til at oliventrærne kan bli mange hundre år gamle, har de sterke tradisjonene rundt olivendyrkingen gjort inntrykk på meg. På fridager er gjerne hele slekta samlet i olivenlunden, og midt på dagen steller de i stand lange og gode lunsjmåltider slik toscanerne er så flinke til. Den virkelig gode olivenoljen kan nok være vanskelig å finne i norske butikker. I Toscana er den hverdagskost.



– Jeg savner min gode venn Lee, som er en utvandret texaner og lever med sin tyske kone Gerda og sine sine oliventrær i åssiden ovenfor Calci. Her ser vi ham i sitt rette element: Sammen med et av de 800 oliventrærne som de dyrker og høster fra. Lee har reist verden rundt, men liker tydeligvis livet i åssidene i Monte Pisani best av alt. Han er lett å bli kjent med, og levende interessert i alle han møter. Jeg savner alle de gode vennene jeg har fått i løpet av dette halvåret.

Norge
– Når alt dette er sagt, gleder jeg meg til å komme tilbake til Norge. Til å treffe venner og familie, og til å bo i et hus med skikkelig varme innendørs. Italienske hus kan være kalde om vinteren, og ingen har gulvvarme på badet.
– Og så gleder jeg meg til å reise tilbake til Toscana igjen...



Reisen
Når dette leses, er Gunn og John Arne på vei nordover i sin røde Fiat Brava. Den er pakket akkurat så full som en Fiat kan bli uten at sjåføren mister sikten bakover eller at bilen skraper nedi brolegningen på Via Santo Pietro. Med fire nye støtdempere (og fire nye stearinlys!) tipper vi dessuten at de vel 230 milene til Oslo blir en behagelig reise. Som den oppmerksomme leser kanskje allerede har sett, fikk ikke den fine, hvite julelysestaken fra IKEA plass i bilen. Fullt er fullt!

Arrivederci!

08 oktober 2008

Hos vinbonden i Chianti

Når man bor i Toscana skal det godt gjøres å unngå et besøk hos en vinbonde. Etter en uke i Caprona skjedde det uunngåelige: Telefonbeskjed fra Tage – “I ettermiddag drar vi til Roberto og kjøper vin”.


Vi kastet oss på – og fulgte kloss innpå Sissel og Tages lille sorte (en Toyota Yaris) der den suste avgårde gjennom lyskryss og rundkjøringer mot et for oss helt ukjent mål. Omsider stanset vi på en vakker gård oppe i en åsside i Chiantis velkjente bølgende landskap. På veien ned til huset passerte vi en solid haug med avfall etter dagens vinpressing. Duften var ikke til å ta feil av. Vi var på rett sted.


Vi var i alt seks personer med på turen, og hadde med oss to 20-liters og en 30-liters plastkanne. Men først måtte vi hilse på både bonden og hans frue før vi ble traktert med italiensk kaffe og tilhørende sjokolade (som visstnok skulle være slankende). Etter at de mest taleføre hadde fremført sine budskap på italiensk var det endelig tid for å tappe vin.

Vel nede i kjelleren kom Tage og Roberto i prat om noe vi bare kunne ane hva var. Kanskje var det årets vinpriser. Eller var det antioksidantenes virkning på huden? Følelsene var ihvertfall sterke.



På hjemveien var det blitt mørkt, og da vinkanna vår veltet i bagasjerommet måtte vi stanse og sikre lasten, som det heter. Resten av turen måtte vi greie uten hjelp fra Toyotaens baklys. Det gikk ganske bra. Plutselig var vi i Caprona og kunne ta av til høyre.


En begivenhetsrik dag var i ferd med å ta slutt. Og fremdeles var det mer enn 20 grader pluss...

02 oktober 2008

Den første morgenen

Telefonen er plugget inn, bilen er tømt for bagasje, og datamaskiner og skjermer fungerer. Den første morgenen i Caprona startet med en spasertur på en av stiene i nærområdet.


Fuglene kvitret og blomstene spirte omtrent som på en god, norsk vårdag. På stien møtte vi en eldre mann med blomster i hånda, og han spurte om noe på italiensk. Vi svarte høflig “Buongiorno! No parlo italiano”, og han nikket forståelsesfullt og fortsatte å snakke italiensk. Det virket som om han kommenterte at vi var ute og spaserte så vi svarte så hyggelig vi kunne “Si, si”. Tilbake fikk vi et stort smil.

Behovet for å lære italiensk øker for hver italiener vi møter.

Senere på dagen måtte vi til butikken. Vi var bl.a. på jakt etter plastposer, og spurte så godt vi kunne på engelsk. Vi møtte en generøs imøtekommenhet, og fikk følelsen av at hele butikken satte alt inn på at vi skulle finne det vi lette etter. Men ingen hadde helt forstått hva det var vi ville ha. Søppelposer ble foreslått. Omsider kom vi på å nevne ordet “freezer” – og da lyste alle lamper grønt. Vi var fornøyde, og det var også butikksjefen som kunne vise oss den rette hylla. Sacchetti freezer er dagens ord.

Reisen hit besto for en stor del av bilkjøring. Først reiste vi med ferja til Kiel og kjørte derifra på tirsdag formiddag til Nürnberg der vi overnattet. Videre gjennom Østerrike og til Italia neste dag. I 130 km/t er det ikke så mye man får med seg, men det hender at noe fint, vakkert og/eller interessant dukker opp mellom trailerne på motorveien...


28 september 2008

Kvelden før

Hyllene er tomme og det er ekko mellom veggene. Vi har pakket Fiaten stuvende full og er i grunnen så reiseklare som vi kan bli.

Det gjenstår bare å overlevere nøkler til de nye leietagerne. Og ønske alle lesere av bloggen vår en god vinter i Norge. Vi lover å skrive, fotografere og gi lyd fra oss med jevne mellomrom.

Lyd håper vi også å få fra den nye, fantastiske telefonen vår. Nummeret er 21 38 66 90, men det har du vel allerede sett. Du ringer bare dette nummeret (uten å slå noe utenlandsprefiks), og det koster det samme som det koster å ringe til en fasttelefon i Norge. Sånn virker vår nye IP-telefon. Men først må vi komme oss til Italia og sette kontakten i veggen!

Arrivederci!

31 august 2008

Reiseforberedelser


_______________________
Trenger vi nye forsikringer?
Er bilen i orden?
Skal vi omadressere posten til Italia?
Hvor bredt er egentlig italiensk bredbånd?
Hva har vi plass til i bilen?

Spørsmålene er mange, og vi har satt dem alle på en liste som etter hvert begynner å bli kortere. Men så dukker det opp noe vi ikke hadde tenkt på. Som for eksempel at vi kanskje trenger litt varmere inneklær til vinteren enn vi har vært vant til å bruke her vi bor i dag. Nytt ullundertøy, kanskje? For paradoksalt nok er det ganske kaldt inne i italienske hus om vinteren, selv om klimaet er mildt sammenlignet med Norge. Og det koster en god del å fyre opp, enten det gjelder gass eller strøm. Vi gleder oss likevel...

Og når dette skrives er det 30 grader i Pisa og 13 i Oslo.

PS. Lurte du på hvor Caprona er? Klikk HER.