22 oktober 2008

Fotokurs

Sist helg var vi på en liten fjelltur, og spiste lunsj på en turisthytte 1320 meter over havet. På terrassen utenfor fikk vi være vitne til et lite kurs i fotografering. Den eneste eleven på kurset var en gutt på 4 år, som nettopp hadde fått et engangskamera i gave av foreldrene sine. De var forøvrig instruktører på kurset.

Når man fotograferer holder man kameraet foran ansiktet. Såpass vet man da. At det er en god idé å se gjennom søkeren for å velge motiv er det neste man må lære. Om den unge fotostudenten kom i mål med dette, er vi ikke sikre på. Moren hans brukte både ord og bevegelser for å sikre at hun kom med på bildene. Sønnen på sin side jobbet iherdig for å forevige sine stolte foreldre. Og med en slik innsats fra mor og sønn kommer de helt sikkert til å lykkes før eller senere.