Viser innlegg med etiketten strand. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten strand. Vis alle innlegg

01 januar 2009

Vinterstorm


I romjula hadde vi besøk av kraftig vind. Hvorvidt det virkelig blåste storm eller om det “bare” var kuling vet jeg ikke, men det var ihvertfall nok til at svært mange trær blåste over ende her omkring. Noen av vindfallene førte til stengte veier, og fremdeles pågår oppryddingen etter stormen. I hagen hos oss står et stort, ærverdig pinjetre. Det knakk tvers over og ble 4–5 meter kortere enn det var før stormen.

I dag skinte sola så villig at vi tok en tur til stranda. Det hadde selvsagt blåst kraftig også her. Så kraftig at det kunne se ut som om en helt annen sivilisasjon hadde kommet seilende over Middelhavet og overtatt stranda “vår”.



Her hvor det vanligvis er ryddig og god plass til å leke, promenere og sole seg var stranda i dag overstrødd av rekved, bilhjul, joggesko, hele trær med rot, fotballer og lekebiler. Og det var treverk nok til å forsyne distriktet med fyringsved en hel vinter, kunne det se ut til. Ryddemannskapene får sikkert nok å gjøre her helt fram til badesesongen begynner. For når den tid kommer, skal det være plass til bortimot like mange badegjester som det er stokker på dette bildet!

Men midt i kaoset var det også mye vakkert å se.







18 oktober 2008

Strandliv



Når det blir varmt i innlandet kan det være godt å ha en kyst å dra til. I dag har vi bestemt oss for å utforske strendene i nærheten som ligger ca. en halvtime hjemmefra. Vi kjører glade avgårde mot sjøen. Etter å ha parkert Fiaten fortsetter vi langs elven Serchio, setter kursen mot havet og havner på noe som kanskje kan betegnes som en “hobbyfiskestrand”. Vi ser småbåter, brygger, noen byggverk langs elvebreddene som minner om norsk gapahuk, og mange, mange fiskere med fiskestang. Ingen av fiskerne – selv om de har både to og tre fiskestenger hver – får et eneste napp, såvidt vi kan se.

Når vi omsider kommer helt ut til havet oppdager vi at den virkelig fine stranden er et par kilometer unna. Vi returnerer til bilen og kjører et stykke videre, til en parkeringsplass der det annonseres med både pizzeria og ristorante. Her finner vi også noen hobbyfiskere, men mye annet i tillegg: En hest(!) som bader, et ektepar som løser kryssord i ettermiddagssola, barn og voksne som leker med ball, damer og menn som soler seg i henholdsvis bikini og shorts, hunder som snuser i sanden, en familie som tester ut den nye metallsøkeren sin, kort sagt: de fleste aktiviteter som kan utøves på en strand der man har tilnærmet uendelig med plass å boltre seg på.

En dame jeg treffer benytter den fine stranden til å realisere sine drømmer, og er i ferd med å bygge et flott italiensk sand-hus med stort kjøkken og peis – og grønnsakhage utenfor. Utsikten til havet er det heller ingen ting å si på.